Lifesigns - Cardington (2017) 

Label: Lifesigns Music
Bandsite:
www.lifesigns.me
Running Time: 49:36

Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
(maximum score of 5 JoJo's)


In een aantal reviews van het tweede album 'Cardington' van Lifesigns las ik veel lovende woorden maar ook dat het album niet uitblinkt in originaliteit. Heren en dames (ik denk niet genderneutraal) recensenten: alles is al een keer gedaan! Ik heb zelden of nooit een album beoordeeld waarbij zich geen associaties met andere bands voordeden. Originaliteit bestaat niet (meer). Dat gezegd hebbende durf ik de stelling aan dat we bij 'Cardington' over een meesterwerk mogen spreken.
Lifesigns is bekend door frontman John Young (o.a. Asia), door de inmiddels vertrokken, exhibitionistische bassist Nicky Beggs en door hun prima studiodebuut 'Lifesign' (2013). 'Cardington' is een weldadige 'melting pot', een optelsom van symfonische rock á la Genesis, jazz-akkoorden, gitaarstrepen á la Hackett, hoor ik ook niet wat snufjes IQ en Pendragon, soms wat funky ritmes, prachtige, volle keyboards, sterke solo's op gitaar, goede zang van Young, gedoseerde maar 'poppy' thema's zoals Asia dat ook al vroeg beheerste en melodielijnen die zich snel in het hoofd nestelen. De uitkomst van deze optelsom is excellente progressieve rock, gezet in een sterke produktie en heldere mix. En een bijzondere hoes, wat wil een mens nog meer. 

Iedere track van de in totaal 7 is raak, alleen maar hoogtepunten zoals de verrassende opener en tien minuten van 'N' waarin teveel gebeurt om op te noemen, de wendingen in 'Voices In My Head' en in 'Chasing Rainbows en het met een heerlijk zangthema gezegende 'Different'. En daarmee doe ik de rest weer tekort.Om te weten wie welke gitaarpartijen speelt - Dave Bainbridge (o.a. Iona, Strawbs), Robin Boult (o.a. Fish), Menno Gootjes (o.a. Focus) of Niko Tsonev (o.a. Steven Wilson) - is op de bandsite een zgn. 'guitar map' te vinden. Wel slordig dat Gootjes en Tsonev niet worden vermeld in de hoestekst, terwijl er wel plaats is voor het noemen van onnutte informatie over maar liefst 16 'executive producers'!,
Het gebeurt niet vaak meer dat ik 's ochtends wakker word en denk "gauw dat album weer opzetten', in dit geval 'Cardington'. Ook al schrijvend staat het album weer op. Waar eindigt hij in de eindejaarslijst 2017? Ik weet het al, u als lezer nog niet. Over een week of wat bij de publicatie van 'The Inevitable Editor's Orgasm' weet u het wel. Harry de Vries (12-2017)

Personnel:
John Young - keyboards, lead vocals  
Frosty Beedle - drums, percussion, background vocals
Jon Poole - bass, bass pedals, background vocals

with: 
Dave Bainbridge - guitar
Robin Boult - guitar
Menno Gootjes - guitar 
 

Niko Tsonev - guitar  
Chris Taylor - background vocals

Discography:
Lifesign (2013) 
Under The Bridge/Live In London (2015)  
Cardington (2017)