IZZ - Everlasting Instant (2015) 

Label: Doone Records Inc.
Bandsite: www.IZZMusic.com
Running Time: 59:22
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
 (out of 5 Jojo's)


De Amerikaanse progband IZZ zoemt al bijna twee decennia rond. Zo af en toe kom ik een artikel tegen, een review, de bandnaam sijpelt zo af en toe eens door en ik heb zelfs 'Sliver of a Sun' (1998) in de kast staan. Doorgebroken is men nooit en dat enige album in mijn bezit beklijfde ook niet echt. Brengt de nieuwe worp daar verandering in?
'Everlasting Instant' borduurt volgens het promovel voort op en vormt het derde deel van de thematische albums 'The Darkened Room' (2009) en 'Crush of a Night (2012). Voortborduren betekent variëren op eerder gebruikte muzikale en tekstuele thema's. Het overkoepelende thema is mij onduidelijk maar laat ik zeggen 'het leven'. De bij de 'thank you's' uitgebrachte dankwoorden aan de Schepper zullen daar ook in passen en veroorzaken doorgaans jeuk bij mij op plekken waar ik niet bij kan. Dat er nog steeds mensen zijn die daar achteraan lopen na wetenschappelijk significante bewijzen van het tegendeel. Bovendien hoef je alleen maar te kijken naar het bizarre wereldtoneel om te kunnen concluderen dat het bestaan van een God ongeloofwaardig is. Voor IZZ gelden andere waarden. Laat ik hen dan maar beoordelen op muzikale criteria.

De inmiddels tot zeven mensen uitgedijde band herbergt twee zangeressen, Anmarie Byrnes en Laura Meade, waarvan Byrnes meen ik het meest prominent is. Verder nemen John en Tom Galgano de mannelijke vocalen voor hun rekening. De zang is acceptabel maar over de gehele linie aan de dunne kant en daar is de vlakke produktie ook debet aan. Muzikaal-technisch is het allemaal uitstekend. De keyboards van de broers Galgano zijn levendig en avontuurlijk en zetten mooie melodielijnen en ondersteunende partijen neer. En ook de gitaren spelen op dat punt een rol. Opener 'Own the Mystery' en 'Start Again' zijn daarvan goede voorbeelden.
Toch bekruipt mij gaandeweg de elf tracks wederom het gevoel dat het niet beklijft. Na track 6 raak ik de concentratie wat kwijt. Hoewel ik bij de keyboardsolo in afsluiter 'Like A Straight Line' weer opveer. Ook na meerdere luisterbeurten ebt de aandacht medio het album steeds weg. Ergens op het net typeerde iemand de muziek van IZZ als "progressive diner party music". Dat klopt wel. Je kan er naar luisteren maar het ook op de achtergrond van een etentje laten figureren. Hoe dan ook, of de muziek op 'Everlasting Instant' zich in mijn brein bestendigt zal de tijd uitwijzen. Dat voordeel van de twijfel geef ik IZZ. Vooruit, ik zet het album nog een keer op. Harry de Vries (04-2015)

Personnel:

Paul Bremner - electric and acoustic guitar
Anmarie Byrnes - lead and backing vocals
Brian Coralian - electronic and acoustic drums and percussion
Greg DiMiceli - drums and percussion

John Galgano - bass guitar, acoustic/electric guitar, lead and backing vocals
Tom Galgano - keyboards, lead and backing vocals
Laura Meade: lead and backing vocals


Discography:

Sliver of a Sun (1998)
I Move (2002)

Ampersand Vol. 1 (2004)
Live at Nearfest (2007)
The Darkened Room (2009)
IZZ Live (2011, DVD)
Crush of a Night (2012)
Everlasting Instant (2015)