Wat een week ... CD

KONG - Stern (2014)

Opzwepend gebeuk …

... dat is wat het Amsterdamse kwartet KONG inmiddels al acht studioalbums laat horen. Luisteren naar KONG is je onderdompelen in een hypnotiserende fusion van metal, industrial en dance. Maar zoals ik al eerder schreef over het vorige album 'Merchants of Air', ik neem ook invloeden van King Crimson tweede generatie en in iets mindere mate van Rush waar.
Ik beken dat het mij nog nooit gelukt is om een album van KONG in één ruk uit te zitten. Dat is ook bij de dertien tracks van 'Stern' het geval. Ik luister in etappes. Dat is geen kritiek, het is nu eenmaal muziek die veel vraagt van de luisteraar. Maar ik constateer telkens dat het een typische liveband is, de muziek komt het beste binnen tijdens een concert, samen met anderen bewegend op de inspirerende 'beats' en gitaarriffs van deze puike band.
De produktie van het vorige album vond ik helderder, zuiverder en de drums stonden toen naar mijn gevoel lekkerder in de mix. Maar dat mag de pret niet drukken. Ga ze in ieder geval ook live zien, al staat er volgens hun site weinig gepland. Harry de Vries (wat een week 42)