PINK FLOYD - The Endless River (2014)

Label: Parlophone Records

Bandsite: www.pinkfloyd.com
Running Time: 53:04
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score:
(out of 5 JoJo's)


'The Endless River', de nieuwe release van Pink Floyd, is in de markt gezet als "een nieuw studioalbum". Marketingtechnisch begrijp ik dat. Maar het is geen nieuw album. Het is een verzameling 'outtakes', stammend uit de tijd van het uitstekende 'The Division Bell' (1994). Overblijfsels die David Gilmour en Nick Mason op aspecten hebben bewerkt, uitgewerkt en geïntegreerd als een eerbetoon aan hun in 2008 overleden maat Richard Wright. Bij de beoordeling van 'The Endless River' - verwijzend naar een zinsnede uit het prachtige 'High Hopes' - maakt het in mijn ogen en oren wel uit welk gezichtspunt je kiest: een nieuw album of een verzameling restmateriaal. Het eerste zou ik namelijk anders beoordelen dan het laatste.
Richard Wright is van eminent belang geweest voor de sound van Floyd. Hij componeerde een aantal bandklassiekers (zoals 'Us and Them', 'The Great Gig in the Sky' en zijn onmisbare inbreng op 'Echoes') maar zijn waarde ligt in de sfeer die hij neerzette via zijn keyboards. Zonder hem zou Floyd nooit als Floyd hebben geklonken. Dat belangrijke puzzelstuk sneeuwde weleens onder. Zoals Gilmour ooit zei "he worked as the second fiddle, slightly behind the pushier chaps at the front; but his work is vitally important to our entire career". Het gemis van Wright, als vriend en muzikant, bracht Gilmour en Mason ertoe de overvloed aan materiaal uit die periode door te spitten en op hun waarde te bezien.
Het album is opgedeeld in vier 'sides' met in totaal achttien tracks die te omschrijven zijn als 'ambient' of nog beter als 'Pink Floyd soundscapes' waarin de keys van Wright en de gitaren van Gilmour de boventoon voeren. Het is de bedoeling, zoals Gilmour zegt, om in een "continuous flow" te komen. We varen immers op een rivier zonder einde. Het leven stopt, maar het water blijft stromen c.q. de muziek (van Wright) blijft stromen.

Het verbeelden van deze metafoor is geslaagd. Het is dobberen op het water, wegdromen van begin tot eind. Met citaten van henzelf, zoals in 'It's What We Do' waarin 'Shine on Your Crazy Diamond' doorschemert. Sterke tracks vind ik 'Sum' en 'Skins' en het kwartet 'Allons-y (1)', 'Autumn ’68', 'Allons-y (2)' en 'Talkin’ Hawkin’ is ronduit uitstekend. Mooi is de verwerking in 'Autumn '68' van de partij die Wright in 1968 speelde op het pijporgel van de Royal Albert Hall. 'Louder Than Words' is emotievol met een heerlijke rasp in Gilmour's stem en een bandbiografische tekst van Polly Samson over de pieken en dalen in de onderlinge relaties en over de kracht van muziek.
Beschouw je 'The Endless River' als het nieuwe, langverwachte Pink Floyd album, dan valt het tegen. Logisch ook want anders zouden deze tracks al op 'The Division Bell' hebben gestaan. Maar als je het bekijkt als een verzameling restmateriaal waar men door gesleutel en toevoegingen één geheel van heeft gesmeed, dan is 'uitstekend' niet overdreven. Gingen alle bands maar op deze manier om met dit soort 'outtakes'. De meeste bands flikkeren, zonder enige vorm van logica, allerlei bonustracks en extra schijven op en bij een release. Daar hebben Gilmour en Mason niet voor gekozen. Wat er nog was, is door hen geïntegreerd tot een smaakvol geheel.
Het verhaal is rond. En het verhaal is uit. Dank Pink Floyd voor al het moois dat er in die bijna vijf decennia is geproduceerd. Het was en is nog steeds een uitgangspunt voor veel hedendaagse bands. En jullie muziek was een bindmiddel in het subcultuurtje waarin ik verbleef en verblijf. Daar voegt 'The Endless River' weliswaar weinig aan toe, maar doet er zeker ook niets aan af. Harry 'JoJo' de Vries (11-2014)


Personnel:
Richard Wright - Hammond, Farfisa organ, (electric) piano, synthesizers, strings, pipe organ
David Gilmour - guitar, E-bow guitar, bass guitar, Hammond, VCS3 synth, percussion, vocals
Nick Mason - drums, percussion, gong

Bob Ezrin - bass guitar
Guy Pratt - bass guitar
Jon Carin - synthesizer, percussion loops

Damon Iddins - additional keyboards
Anthony Moore - keyboards
Andy Jackson and Youth - effects
Gilad Atzmon - tenor sax, clarinet

Durga McBroom, Sarah Brown, Louise Marshall - backing vocals

Discography:
The Piper At The Gates Of Dawn (1967)
A Saucerful Of Secrets (1968)
More (1968)
Ummagumma (1969)
Atom Heart Mother (1970)
Meddle (1971)
Obscured By Clouds (1972)
Dark Side Of The Moon (1973)
Wish You Were Here (1975)
Animals (1977)
The Wall (1979)
The Final Cut (1983)
A Momentary Lapse Of Reason (1987)
Delicate Sound of Thunder (1988, live)
The Division Bell (1994)

Pulse (1995, live)
Is There Anybody Out There: The Wall Live 1980-81 (2000, Live)
The Endless River (2014)