Wat een week ... CD

JACCO GARDNER - Cabinet of Curiosities (2013
)


In eerste instantie ...


... was ik sceptisch over dit debuut van de uit Hoorn afkomstige multi-instrumentalist Jacco Gardner, al was dat grotendeels gebaseerd op een vooroordeel want ik had slechts twee songs gehoord. Het was mij teveel retro met te weinig eigen smoel, te weinig eigentijds. Ik moet mijn ongelijk toegeven, hier, in het volle licht des digitale aanschijns.
'Cabinet of Curiosities' biedt enerzijds muziek in retrospectief. De jaren 60-invloeden zijn niet van de lucht, het geheel is overgoten met een psychedelische saus, Syd Barrett waart in alle tracks rond en The Beach Boys zijn ook niet ver weg. Op zichzelf spreekt mij dat aan als liefhebber van die periode en van Floyd maar er moet wel een toevoeging zijn. En die extra's zijn er via de geweldige composities die vernuftig in elkaar steken, waarbij de melodie nooit verloren gaat, via het technisch hoogstaande musiceren en via een prima geproduceerde sound die uiteindelijk toch hedendaags klinkt.
Mijn favorieten zijn 'Clear the Air', 'The One Eyed King' en 'Summer's Game' en vooral 'Where Will You Go' door de prachtige klanken van synth en (digitale?) mellotron. Per saldo staan echter alle twaalf tracks als een huis. Een uitstekend debuut dat slechts één nadeel kent: het legt de lat wel erg hoog voor het vervolg. Harry de Vries (wat een week 09)