THE INEVITABLE EDITOR’S ORGASM 2011
BEST OF THE YEAR 2011 - HARRY 'JoJo' DE VRIES
01 OPETH - HERITAGE
Briljante synergie van oud en nieuw. Een ontdekkingspakhuis!
02 STEVEN WILSON - GRACE FOR DROWNING
Ook al een ontdekkingsreis. Veel beter dan de laatste Tree
03 KATE BUSH - 50 WORDS FOR SNOW
Verstilde emotie. De kunst van het weglaten
04 JACKSZYK, FRIPP & COLLINS - A Scarcity of Miracles
Prachtige, doorwrochte composities. Oude mannen? Springlevend!
05 JONATHAN WILSON - Gentle Spirit
Sterke folkrock met een prograndje
06 GINGERPIG - The Ways of the Gingerpig
Sensationeel debuut. Verrijking Nederlandse progscene
07 YES - Fly from Here
IJzersterke comeback. Nu live nog ...
08 JOLLY - The Audio Guide to Happiness Part 1
Binauraal topwerk. Op naar part 2
09 THE PSYCHEDELIC ENSEMBLE - The Dream of the Magic Jongleur
Sterk symfonisch album. Dynamisch van begin tot eind
10 ULVER - Wars of the Roses
Ultieme creativiteit. Anders dan anders
OP DE NIPPER ERNAAST:
AMPLIFIER - Octopus Erg goed maar gaandeweg gezakt
MANDALABAND - AD Sangreal Had erin gemoeten maar geen plek meer
STEVE HACKETT - Beyond the Shrouded Horizon Knap werk na zoveel jaar
VDGG - Grounding in Numbers Ereplaats voor prog-ikonen: fris album
DEWOLFF - Orchards/Lupine Hoezo houdt de jeugd niet van prog?
LUNATIC SOUL - Impressions Stond op 10 maar kukelde er net uit
TWEE DIEPTEPUNTEN DIT JAAR:
BLACKFIELD - Welcome to my DNA Geen prog meer. Muziek voor je ouders
DREAM THEATER Dramatic Turn of Events Zielloze muziek
BEST OF THE YEAR 2011 - HENK VERMEULEN
01 THE AMAZING - GENTLE STREAM
Teder doch meeslepend psychedelisch meesterwerk met subtiel gitaarspel
02 ULVER - WARS OF THE ROSES
Huiveringwekkende integratie van psychedelica en poëzie
03 GAZPACHO - MISSA ATROPOS
Dromerige, mystieke en bovenal Arctische sferen
04 SIGUR ROS - Inni
The 'best of' van Sigur Ros 'live': kippenvel veroorzakende klanken
05 AMPLIFIER - The Octopus
Een nieuwe standaard die zich voegt in het rijtje van progrock klassiekers
06 JONATHAN WILSON - Gentle Spirit
Heerlijke, cannabis vervangende klanken
07 SHINING - VII Fodd Forlorare
Suïcidale metal die vooral verbijstert maar ook troost
08 WHITE DENIM - “D”
Boeiend complex 'gefreak' van vier virtuozen
09 ATLAS SOUND - Parallax
Betoverende psychedelische vocalen verpakt in abstracte geluidscollages
10 THE GOOD HAND - The Good Hand
Prachtig debuut van psychedelische rockband
OP DE NIPPER ERNAAST:
YES - Fly from Here
Verfrissende nieuwe van Yes zonder Jon Anderson en Rick Wakeman.
YES - In the Present: Live From Lyon
Meest interessante live-album sinds jaren van ('nieuwe') Yes
STEVEN WILSON - Grace for Drowning
Typisch Wilson met lijzige (monotone?) stem maar (p/k)rachtige soundscapes.
WILCO - The Whole Love
Terug naar de roots, maar o zo mooi! Valt echter buiten bestek van deze site
THE BLACK KEYS - El Camino
Dampende blues-rock van talentrijk duo. Valt ook buiten het site-bestek
LUNATIC SOUL - Impressions
Mooi ambient besluit van de trilogie van Mariusz Duda.
DEWOLFF - Orchards/Lupine
Schitterend eerbetoon aan het beste van de 70-er jaren
THE DECEMBERISTS - The King is Dead
Een heerlijk Americana uitstapje van psychedelische folkband
FLEET FOXES - Helplessness Blues
Minstens een goede opvolger van het debuut, maar weinig nieuws.