TDW - Scrapbook (2011)

Label:
Layered Reality Productions
Bandsite: http://www.tdwmusic.com
Running time: 120:00
Reviewer:
Harry 'JoJo' de Vries

Score:
(uit max. 5 JoJo’s)

Ik ben behept met een gezonde dosis scepsis als ProgLog AFTERglow weer stapels nieuwe releases van voor ons onbekende bands ontvangt. Er zit namelijk nogal wat kaf onder het koren. Daar is in geval van TDW absoluut geen sprake van. De afgelopen weken heb ik mij namelijk zeer vermaakt met 'Scrapbook', niet in de laatste plaats door de hoge muzikale en technische kwaliteit, de goede composities - op een enkele dip na - en de hoorbare inzet, integriteit en liefde waarmee het omvangrijke werk gemaakt is.
TDW is een muzikaal project van Tom de Wit die al eerder albums uitbracht en voor dit nieuwe dubbelalbum 'Scrapbook' een groot aantal gasten heeft uitgenodigd uit de progressive symphonic metalscene. Zij spelen niet alleen mee maar hebben ook composities aangeleverd. Dat is een breuk met het verleden, zo geeft hij zelf aan, toen hij vooral alles zelf deed. Niet eenzaam maar wel alleen, zonder kritiek van anderen, zonder synergie met anderen en zonder de inspiratie en creativiteit van anderen. Vandaar dat deze keer een op de werkwijze van Arjen Lucassen's Ayreon gelijkende aanpak werd gevolgd.
Zoals gezegd horen we hier progressive metal waarbij de toevoeging symphonic zeer op z'n plaats is want er zijn nogal wat symfonische passages en sferen te vinden. Door de prachtige toetsen van Tom de Wit zelf en van Laila Groenveld maar ook door associaties met bands uit het rijke symfo-verleden zoals Genesis, in hun goede tijd, waarvan invloeden doorschemeren in het prachtige, relatief ingetogen 'Answers'.
Het voert te ver om alle achttien tracks te gaan bespreken. Wat opvalt is niet alleen de kwaliteit maar ook de continuïteit. Het gevaar ligt immers op de loer dat uiteenlopende bijdragen van verschillende componisten resulteren in een allegaartje. Maar De Wit heeft de regie stevig in handen gehouden waardoor het album één geheel vormt en ook een eigen TDW-sound krijgt.
Er is ook wat kritiek. Zo is er sprake van 'drum programming' en dat is te horen want ik vind de percussie wat klinisch en kunstmatig klinken. En ik heb de stellige indruk dat ik de volumeknop aanzienlijk hoger moet opdraaien om het gebruikelijke volumeniveau te krijgen. 'To Infinity and Beyond' van de tweede schijf vind ik te lang duren vooral omdat de compositie zich gedurende de ruim vijf minuten te weinig ontwikkelt en er verhoudingsgewijs minder sterk gezongen wordt. Maar een kniesoor die daarop let als de zeventien overige tracks dik vier JoJo's scoren.
'Scrapbook' is een sterk dubbelalbum dat ondanks de lengte van begin tot eind de aandacht vasthoudt doordat er veel gebeurt, er veel afwisseling is en er hoogstaand en stevig wordt gemusiceerd binnen krachtige songs. De eerdere werken van TDW ken ik (nog) niet maar de projectmatige aanpak die De Wit hier heeft gekozen pakt in ieder geval uitstekend uit. TDW verdient een platencontract. Of blijft De Wit liever zelf de touwtjes in handen houden? Harry 'JoJo' de Vries (04-2011)

Bezetting:
Tom de Wit - vocals, guitar, synth, drum programming
Harry van Breda - guitar, bass
Michiel van der Werff - guitar
Leon Fonville - guitar, bass
Laila Groeneveld - piano, synth
Lasse Groeneveld - guitar
Naomi de Wilde - guitar
Rianne Kosterman - bass
Leander Doornekamp - bass
Methilde Bouma - guitar, bass
Sander Stegeman - bass, guitar
Mischa van der Hout - backing vocals
Claudia Edwards-van Muijen - voice-overs
Maikel Pang Atjok - voice-overs

Discografie:
First Draft (2004)
Promotorium (2005)
Up Close and Personal (2006)
Brother (2006)
The Haunts (2008)
Scrapbook (2010)