Beppe Crovella - What's Rattlin' on the Moon? (2010)

Label: Moonjune Records
Bandsite: www.beppecrovella.com
Duur: 77:21
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)


Beppe Crovella is toetsenist bij Arti e Mestieri, een Italiaanse band die de- zelfde naam draagt als een modern meubeldesignmerk maar zeker geen vooruitstrevende muziek maakt. En dat geldt ook voor Beppe Crovella die op dit album composities die de onvolprezen Mike Ratledge in zijn Soft Machine periode maakte, vertaald heeft naar een zetting voor alleen toet- sen. Crovella vulde dat aan met eigen composities die zeer zijn beïnvloed door Soft Machine.
De muziek op 'What's Rattlin' on the Moon?' zal slechts een klein publiek aanspreken, zoals vaker bij releases van Moonjune Records, en zelfs de echte Soft Machine adepten zullen moeten doorbijten. Je kunt je bovendien afvragen of er toegevoegde waarde zit in het op deze manier 'coveren'. Het origineel blijft immers ongeëvenaard - per definitie maar ik ben dan ook een coverhater - maar in dit geval zeker want er moet zelfs heel wat moeite wor- den gedaan om het origineel in Crovella's uitwerkingen te ontdekken. En kan dat nu de bedoeling zijn? Is er op deze manier zelfs geen sprake van aantasting van de artistieke autonomie van de oorspronkelijke componist? Als ik Ratledge was zou ik zo'n verbastering van mijn origineel verbieden, al zou hij natuurlijk ook trots kunnen zijn dat een hedendaagse muzikant de moeite neemt in die prachtige oude doos te duiken. Welnu, deze vragen stellen is ze beantwoorden: voor mij hoeft dit niet.

Heb ik mij dan volledig afgewend van deze release? Dat nou ook weer niet. Al is het alleen maar vanwege het toetsenarsenaal dat Crovella ge- bruikt en dat gelukkig grotendeels de analoge instrumenten bevat waar Rat- ledge ook op speelde. Daarnaast kan Crovella wel spelen, hij weet tech- nisch waar hij mee bezig is. Maar mijn aandacht kan hij maar niet gevan- gen houden, hoeveel moeite ik er ook voor doe. Zijn eigen composities spreken mij nog het meest aan omdat ik daarbij niet steeds afgeleid wordt door de bijna retorische vraag "wanneer ga ik nu iets van Ratledge herken- nen?" Zijn ode aan de helaas overleden Soft Machine-giganten Dean en Hopper 'Moon Geezer' raakt mij zelfs het meest, meer dan de Ratledge- vertalingen.
Het mooie van Moonjune Records is dat zij een podium biedt voor een af- wijkend geluid. Alleen daarom verdient dit label een groot compliment. Maar dat wil niet zeggen dat ik bij iedere release sta te juichen. Deed ik dat nog wel bij 'Never Pet a Burning Dog' van dOUBT (ook al Moonjune), bij 'What's Rattlin' on the Moon' is dat nog steeds niet gebeurd. Harry 'JoJo' de Vries (05-2010)


Bezetting:
Beppe Crovella - mellotron, Wurlitzer E200 electric piano, Fender Rhodes Stage 73 electric piano; Hammond Organ M102, Hohner electric piano, Hohner Clavinet D6, Rösler Grand Piano, Farfisa Professional.

Discografie:
V.w.b. Vintage Keyboards:
Beppo Crovella (200?)
What's Rattlin' On The Moon? - A Personal Vision Of The Music Of Mike Ratledge (2010)