Wat een week … CD en DVD

DAVID GILMOUR – Live in Gdansk (2008)

Het oog trekt naar Richard Wright …

… bij het bekijken en beluisteren van de DVD’s van het concert dat David Gilmour gaf op de legendarische Poolse scheepswerf in Gdansk waar Lech Walesa ooit het verzet leidde. Wright die zichtbaar plezier had tijdens deze tour en zijn humor en volgens Gilmour ook zijn ‘strange attitude’ en talenten weer terug had gevonden. Wright dood. Ik kan het nog steeds niet geloven. Wat vreemd is het toch dat je zo geëmotioneerd kan zijn bij de dood van iemand die er altijd was maar die je nooit ontmoet hebt. Al stond ik dan in 1990 bij toeval naast hem tijdens een designbeurs in Parijs, te verbouwereerd om zelfs ook maar te overwegen een handtekening te vragen.
Er zijn vele versies in omloop van ‘Live in Gdansk’. Ik heb mij ‘beperkt’ tot de 2CD/2DVD uitvoering. Het is een prachtig werkstuk door de liefde voor muziek, het mooie samenspel met het orkest, de hoogstaande uitvoering door een sublieme band (Manzanera, Wright, Pratt, DiStanislao, Carin, Parry) en het ongeëvenaarde gitaarspel van Gilmour. De man die volgens Robert Wyatt het gehele muziekstuk overziet als hij speelt en naar mijn mening de beste gitarist ter wereld is omdat hij techniek en emotie zo perfect gebruikt.
Het is ondoenlijk om de vele tracks langs te lopen. ‘On an Island’ inte- graal en veel Floyd natuurlijk, waarbij ik de uitvoeringen van ‘Astronomy Domine’, ‘Fat Old Sun’ (ja ja, ze spelen het echt), ‘ High Hopes’ en na- tuurlijk ‘Echoes’ ronduit subliem vind. Ook de documentaire, de jams en extra concertopnames zijn zeer de moeite waard en voor een Floydgek als ik onmisbaar. Harry ‘JoJo’ de Vries (wat een week 40)