Wat een week ... CD

IQ - Dark Matter (2004)

Wanneer spreek je van plagiaat ...

... is een vraag die bij mij opkomt bij het beluisteren van ´Dark Matter´. Ik ben momenteel bezig met de heropname van een nummer dat ik in 1980 geschreven heb en dat hetzelfde intro kent als de opening van IQ's album. Zelfs mijn zoon herkent de overeenkomst. Nu zal de band mijn cassette- bandje uit die tijd natuurlijk nooit gehoord hebben. Anders ligt het met de epic 'Harvest of Souls', dat met regelmaat verwijst naar 'Supper's Ready' van Genesis en waarvan 'Apocalypse in 9/8' vrijwel letterlijk is overge- nomen. Laten we het maar houden op een bewuste hommage aan de leermeesters. In een prima uitvoering, dat moet zeker gezegd worden. Sterke symfonische rock, pakkend en lekker traditioneel. Het bijbehoren- de optreden in ´De Boerderij´ te Zoetermeer is gebruikt voor dvd.
Peter Swart (wat een week 24)