Progress Records
Bandsite:
Duur: 58:52 + 52:07
Reviewer: Arjan Bom
Waardering:
(uit max. 5 JoJo's)

Er zijn zo van die albums die je moeilijk kan plaatsen. ‘From Land to Ocean’ van Galleon is wat mij betreft zo'n plaat. Toen ik deze dubbel-cd voor het eerst beluisterde was ik redelijk enthousiast, maar ik merkte dat ik hem daarna nauwelijks meer draaide. Onlangs ben ik me weer flink in deze cd gaan verdiepen en eindelijk weet ik waarom ‘From Land to Ocean’ niet die superplaat is die het in potentie had kunnen worden.
‘From Land to Ocean ’ is een behoorlijk ambitieus conceptalbum van deze Zweedse band. Het thema van dit album is het misbruik van de natuur door de mens. Galleon blijkt behoorlijk beïnvloed door Yes en Genesis. Ik vind dat geen probleem, zolang de muziek maar onweerstaanbaar is en geen opeenhoping van clichés.
Op de eerste schijf (‘The Land’) is dat slechts ten dele gelukt. Er staat een aantal prima nummers op waarvan het slotstuk 'The Price' echt geweldig is. Een knappe opbouw, 14 minuten en 36 seconden lang spannend en afwisselend. Keyboardspeler Ulf Pettersson trekt alle registers open en ook gitarist Sven Larsson laat zich niet onbetuigd. Helaas staan er ook wat zwakkere broeders op deze schijf. De twee ballads ('The Porch' en 'Solitude') klinken erg vlak. Nergens wordt enige emotie opgeroepen en het enige gevoel dat opborrelt is de wens om door te spoelen.
Gelukkig is dat op de tweede cd niet het geval. Op deze schijf staat slechts één nummer: 'The Ocean' (ruim 52 minuten). Ook dit is weer een prachtige compositie die, ondanks de lengte, de aandacht knap weet vast te houden. Wel vind ik de tekst, hoewel sympathiek, wat hoogdravend. Er worden wel heel veel verschillende onderwerpen doorheen gejast (de overvloedige jacht, hebzucht, experimenteerdrift, de Bermuda-driehoek, Atlantis, het poolijs, haaienvinnen enz.). Toch is dit hoe dan ook een erg aangenaam stuk symfo.
Maar wat is nu mijn grootste probleem? Dat is de zang. Bassist Göran Fors heeft geen stem die mij kan boeien. Hij zingt niet onaardig maar er straalt weinig emotie van af. Het is een probleem dat ik bij meer neo-progbands aantref. Waar zijn de 'echte' zangers? Waar zijn de opvolgers van Jon Anderson, Peter Gabriel, Greg Lake, John Wetton en Steve Walsh? Ik heb ze nog niet gehoord en bij Galleon al zeker niet. Vandaar mijn twijfels over deze plaat. Maar desondanks blijft er nog genoeg te genieten van deze plaat die met iedere draaibeurt beter wordt.
Arjan Bom (12-2006)

Göran Fors - vocals, bass, additional guitars, keyboards
Ulf Petterson - keyboards, background vocals