HoestoBlame Chapter One

No-Man - Returning Jesus (2001)
Ontwerp: Aleph, Carl Glover & Tim Bowness

Tien weken, tien hoezen

Het is niet alleen de muziek op ‘Returning Jesus’ van No-Man die ik zeer regelmatig beluister maar het hoesontwerp raakt mij ook iedere keer weer. Komt het omdat het in de lijn ligt van de door mij zeer gewaardeerde werken van een bevriende kunstenaar en waar dit beeld naadloos in zou passen? Of is het de perfecte synergie tussen de hoes en de melancholische, ijle en bijna spirituele muziek die dit album bevat? Zijn het de kleuren en het astrale licht? Ik weet het niet. Zelfs een rechtgeaard atheïst als ik kan en mag lyrisch worden van een plaatje dat de terugkeer van Jezus verbeeldt. Of als we minder diep gaan, enthousiast worden en blijven over een foto met niet meer dan een man zonder kleren en hoofd, gehuld in een paarse entourage onder een geel licht verspreidende lamp. Ook de typografie die over de foto heen is geplaatst is perfect. Alles lijkt te kloppen bij dit werkstuk. JoJo