WAT EEN WEEK ... CD

ASAF SIRKIS - Solar Flash (2021)
 

Getooid met een hoestekst ...            
     


 

 ... van Robert Wyatt verrast drummer Asaf Sirkis, hier samen met Gary Husband (keyboards) en Kevin Glasgow (bass), met het album 'Solar Flash'. De verrassing zit hem in de kwaliteit van zowel de composities als de uitvoering.
Eén van mijn favoriete progressive jazz rock albums is 'Feels Good To Me' van Bill Bruford uit 1977. En 'Solar Flash' doet mij regelmatig aan dat briljante werkstuk denken: de muziek speelt zich af in hetzelfde metier, Sirkis' wijze van drummen en de spanning die staat op zijn drumvellen, resulterend in een direct en hard geluid, refereert aan de grote meester en de woordloze zang van Sylwia Bialas kent overeenkomsten met de bijdrage van Annette Peacock op Bruford's eerste solowerk. Bovenal horen we ook hier muzikaal-technische hoogstandjes waarbij Sirkis de structuur van de composities in het vizier houdt. Daardoor ontaardt het niet in oeverloos, geïmproviseerd gepiel zoals we de laatste tijd te vaak tegenkomen in dit muzieksegment. Wyatt schrijft dat het "ethereal, haunting compositions" zijn, en ook dat kan ik beamen. De soms buitenaardse sound geeft het geheel een wat mysterieus karakter en een gelaagdheid die mij zeer aanspreekt.
Met de acht tracks op 'Solar Flash' heeft Asaf Sirkis een heerlijk werkstuk afgeleverd dat bij iedere laserbeurt groeit en gaandeweg steeds meer geheimen prijsgeeft. Harry de Vries (wat een week 06)