WAT EEN WEEK ... CD


GENESIS - Live over Europe (2007)


Natuurlijk gaat mijn ...            
     


 ... voorkeur uit naar Genesis uit de jaren '70, zowel met als zonder Peter Gabriel, laat ik zeggen tot en met Duke (1980). Daarna werd het mij te mainstream. Was het misschien daarom dat ik deze dubbelaar 'Live Over Europe' zo laat aanschafte?
Onterecht. Want wat wordt hier retestrak en geweldig gemusiceerd door het vijftal. Zelfs de tracks uit de latere periode kunnen mij in deze liversies bekoren zoals 'Invisible Touch' en 'Mama'. En als ik dan ook nog de documentaire en de liveregistratie erbij pak dan geniet ik van de drumduetten tussen Phil Collins, de man die bij mij geen kwaad kan doen, en Chester Thompson. Tony Banks en Michael Rutherford leveren altijd kwaliteit en wat een geweldige, gitaarsolo's legt Daryl Stuermer neer in.o.a. 'Firth of Fifth (Excerpt)'.
De mannen gaan weer op toernee, Collins helaas niet meer drummend door zijn fysieke malheur, hij wordt vervangen door zijn zoon Nic Collins. Wel een aderlating dat Thompson niet meer meedoet: is de vriendschap over? Nou ja, hoe dan ook dit uitstekende livealbum nodigt uit tot het kopen van een ticket voor de tour in het najaar van 2021 'The Last Domino?' Harry de Vries (wat een week 02)