Simak Dialog - Live at Orion (2015) 

Label: Moonjune Records
Bandsite: http://simakdialog.com/
Running Time: 58:29 + 52:13
Reviewer: Henk Vermeulen
Score: 
 (out of 5 Jojo's)


Simak Dialog is een Indonesisch collectief dat Westers georiënteerde jazz en progressieve rock combineert met Oosterse inheemse klanken. Het resultaat is een uniek geluid dat uit duizenden herkenbaar is. Opener 'Throwing Words' van 'Live at Orion' maakt dit onmiddellijk duidelijk. Opvallend is dat de ritmesectie geen drums bevat maar bestaat uit een basgitarist en drie percussionisten die louter Oosterse, inheemse instrumenten bespelen: sundanese kendang percussion en metal percussion. De combinatie van instrumenten typisch voor de Westers georiënteerde jazzrock (electrische piano, electrische gitaar, bas) en inheemse ritmische klanken, vormen een indrukwekkend kenmerk. 'The 6th Story' (2013) heeft mij daardoor al eerder weten te raken. Daarom was ik reuze benieuwd hoe de band live zou klinken.
Op grond van dit dubbelalbum blijkt dat de gepassioneerde klanken ook live herkenbaar zijn. Maar er zou geen sprake van jazz zijn als er niet flink op los zou worden geïmproviseerd. Op 'Live at Orion' staan vier tracks die ook op 'The 6th Story' staan. Door de improvisaties duren de composities echter aanmerkelijk langer dan de studioversies. Zo krijgen de doorgaans bescheiden opererende percussionisten in het bijna dertien minuten durende 'Stepping In' ruim de gelegenheid om hun ritmische bagage te demonstreren. Ook keyboardist Riza Arshad, tevens componist en bandleider, neemt regelmatig het voortouw om zijn Fender Rhodes pianoklanken op de voorgrond te brengen. En wat te denken van gitarist Tohpati: een gitarist die in de eerste plaats is beïnvloed door John McClaughlin maar ook doemen associaties met Alan Holdsworth, John Etheridge en zelfs Jan Akkerman en Wilco's Nels Cline op. Wat hij met zijn huilende gitaarsolo’s aan passie en gevoel weet op te brengen, grenst bij vlagen aan het ongelooflijke.
Het plezier waarmee Tohpati en Arshad hun duels uitvechten, met hun electrische gitaar en - piano, spat er vanaf. Het muzikale veld waarop de duels en solo-exercities zich afspelen, is zeker ook psychedelisch. Zo zou het elf minuten durende 'Kemarau' kunnen doorgaan voor een compositie van Miles Davis, als onderdeel van een alternatieve versie van zijn 'Bitches Brew', waar de trompet van Miles vervangen is door de gitaar van Tohpati.
Na het beluisteren van deze dubbelaar bekroop mij de wens om de band live te willen aanschouwen. Naast de hoop op een optreden in Nederland heb ik de wens dat er een DVD van een liveregistratie met Dolby Surround uit gaat komen zodat de passie van de muzikanten behalve in auditieve vorm ook visueel geconsumeerd kan worden. Henk Vermeulen (05-2015)


Personnel:    
Riza Arshad - Fender Rhodes electric piano
Tohpati - electric guitar

Rudy Zulkarnaen - bass guitar
Endang Ramdan - sundanese kendang percussion
Erlan Suwardana - sundanese kendang percussion
Cucu Kurnia - assorted metal percussion
Special guest:
Beledo - guitar

Discography:           
Baur (1999)
Trance (2002)
Missie (2002)
Patahan (2006)

Demi Masa (2009)
The Sixth Story (2013) 

Live at Orion ( 2015)