Wat een week ... CD

ENGINEERS - Always Returning (2014)

Verwarring alom ...                          
 

... luisterend naar het nieuwe album 'Always Returning' van het Engelse trio de Engineers. Is het synthpop, of gewoon popmuziek, of is het een variatie op The Pet Shop Boys? Nee, daarvoor hebben de tien tracks te veel diepgang en rare randjes. Ik houd het dus maar bij een vreemd soort progrock met ambientinvloed.
De mij ter beschikking staande uitgave bestaat uit twee discs, waarvan nummer 2 de instrumentale uitvoeringen bevat van de vocale versies op disc 1. Disc 1 bevalt mij het best. De wat lijzige zang van Mark Peters geeft namelijk een extra dimensie aan de knap in elkaar stekende, door synthesizer gedomineerde songs. De teksten zijn soms cryptisch maar daardoor blijft er iets te raden over zoals in de teksten van de prima opener 'Bless the Painter'. Mijn favoriete track is echter het gelaagde 'A Million Voices' met een up-tempo ritme en heerlijk rommelende synths. Waar is de repeatknop!?

De eigenzinnige Engineers hebben inmiddels vier albums gemaakt maar 'Always Returning' is desondanks mijn eerste kennismaking met Peters, Schnauss en Linley. Een prettige ontmoeting die zeker naar meer smaakt. Harry de Vries (wat een week 37)