Dusan Jevtovic - 
Am I Walking Wrong? (2013)
 

Label: Moonjune Records
Bandsite: www.dusanjevtovic.com
Running Time: 43:10
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score:
(out of 5 Jojo's)


Gitarist Dusan Jevtovic maakt met zijn twee kompanen muziek waarvan de compositorische kwaliteit doorgaans niet zodanig is dat ik de vlag buiten hang. Dat lijkt in eerste instantie ook het geval op het debuut 'Am I Walking Wrong?' Het komt over alsof er voor het vaderland weg wordt gespeeld. Toch ontluiken de onderliggende kwaliteiten van dit bijzondere album gaandeweg wel degelijk.
Jevtovic is een begenadigd gitarist die alle aspecten van het gitaarspel beheerst: improvisatie, rauwe passages, ingetogen en fragiele akkoorden en zeker ook experimentele geluiden. Het is voer voor 'tone freaks' wat hij uit zijn gitaar tovert. Met wat lichte referenties aan Zappa en aan Robert Fripp. Fragmenten van de tien tracks doen mij sowieso denken aan King Crimson ten tijde van 'Red' maar zeker ook aan de jaren 80 generatie King Crimson.
Hij wordt daarbij vakkundig ondersteund door Bernat Hernandez op bas en Marko Djordjevic op drums. Vooral deze laatste steelt de show met zijn virtuoze slagwerk. Modern Drummer Magazine kenschetst hem als "a world class drummer" en een "true innovator". Zijn spel lijkt vind ik op het ooit ook al vernieuwende drumwerk van Terry Bozzio.
De eerste drie tracks bevestigen in eerste instantie mijn gevoel rond de compositorische tekortkomingen en bekruipt mij de gedachte "waar gaat dit naar toe?". Het afronden van track 1 illustreert dit het duidelijkst: het stopt opeens alsof men niet goed weet hoe men er een fatsoenlijke einde aan moet breien. Vanaf track 4 'One on One' begint echter alles op z'n plaats te vallen en hoor ik sterke fusionrock waarin voldoende ruimte en lucht zit, introverte elementen hun kans krijgen, R&B- en jazzakkoorden langskomen en er zelfs op enig moment een ambientsfeertje ontstaat.
Mijn aanvankelijke twijfel is weggenomen. Jevtovic heeft zichzelf neergezet als een nieuwe gitaarster aan het inmiddels overvolle firmament. Hij zal niet in een adem worden genoemd met Satriani of Vai schat ik in want daarom beweegt zijn muziek zich, althans nu, teveel in de undergroundsfeer. Maar goed is het zeker!


Personnel:
Dusan Jevtovic - guitar
Bernat Hernandez - bass guitar
Marko Djordjevic - drums

Discography:
Am I Walking Wrong? (2013)