Fish on Friday - Airborne (2012)

Label: Ace
Bandsite: www.fishonfriday.be

Running Time: 57:58
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score:

(out of 5 JoJo's)


Frank van Bogaert kan bij mij een potje breken met zijn elektronische muziek. En zijn band Fish on Friday, een samenwerkingsverband met toetsenist William Beckers aangevuld met gasten, lukte dat met hun eerste en sterke album 'Shoot the Moon' ook. Over dit tweede album 'Airborne' ben ik minder enthousiast.
Fish on Friday maakt progressieve popmuziek, zoals Van Bogaert ooit zelf zei, in de stijl van bijvoorbeeld The Alan Parsons Project en Tears for Fears. Dat deden zij op hun debuut en dat doet de band nog steeds. Ik vind echter dat op 'Airborne' de nadruk teveel is komen te liggen op 'popmuziek': het klinkt allemaal te braaf en te glad, zowel de produktie als de gemakkelijk in het gehoor liggende melodielijnen, met het vizier gericht op een groter publiek en wellicht zelfs op 'airplay'. Daar is op zichzelf niets op tegen maar voor een site als ProgLog AFTERglow en voor een recensent die zich graag op de progrock richt is dat wel even slikken. Bij de recensering van het eerste album meldde ik al dat het gevaar van toegankelijkheid kan zijn dat het doorschiet naar 'middle-of-the-road-muziek' of AOR. En dat is op dit album in grote mate gebeurd.
Toen ik opener 'Welcome' - met gastbassist Nicky Beggs (Steve Hackett) - en 'She's Going Crazy' beluisterde, schrok ik dus wel even. Deelname aan het Eurovisie Songfestival kan toch niet de bedoeling zijn van Van Bogaert en Beckers, al is de kwaliteit wel weer zo hoog dat dit zieltogende festival er nog een positieve 'boost' door zou krijgen ook. Maar mij gaat dit echt te ver. Hoe goed er technisch ook gespeeld wordt en hoe mooi het ook allemaal klinkt - 'Airborne' en 'Angels Never Die' kunnen er best mee door - het rafeltje ontbreekt, het is voorspelbaar en onverwachte momenten, 'breaks', compositorische wendingen of gelaagdheid zijn op één hand te tellen, zo niet op een paar vingers. Gelden deze bezwaren voor alle twaalf tracks? Per saldo helaas wel.
Indien Van Bogaert en Beckers het voor elkaar krijgen om via een uitgekiende promotiecampagne de televisie en de radio te mobiliseren, dan sluit ik niet uit dat een groter publiek op hen wacht. Daar zit ik in ieder geval niet op te wachten en ik kom dan ook tot een krappe voldoende. Waar ik wel op wacht is op het derde album van Fish on Friday waarop een verlegging van de koers plaatsvindt van de eendimensionale popmuziek op 'Airborne' naar meerdimensionale progressieve rock. Het talent en de muzikale kwaliteiten zijn immers volop aanwezig.
Harry 'JoJo' de Vries (11-2012)

Personnel:
William Beckers - keyboards
Frank van Bogaert - keyboards, additional guitars, vocals
Marty Townsend - guitars
Markus Weymaere - drums
Bert Embrechts - bass guitar
Dany Caen - backing vocals
Chantal Kashala - backing vocals

Discography:
Shoot the Moon (2010)
Airborne (2012)