Wat een week ... CD

JAN AKKERMAN - Minor Details (2011)

Matig album ...

... wat Neerlands bekendste gitarist ons hier voorschotelt. Laat ik vooropstellen dat ik al decennia een fan ben van Jan Akkerman, als lid van Focus maar zeker ook fan van zijn solowerk, maar hier laat hij toch echt wat steken vallen.
Op 'Minor Details' horen we gladde (jazz-)rock waarbij ik af en toe moet denken aan Steely Dan. Maar die wisten hun muziek zowel vaktechnisch, compositorisch als produktietechnisch op een zeer hoog niveau te brengen en daar is hier geen sprake van. En de licht klassieke ´touch´ z
oals o.a. te horen op 'Focus in Time' uit 1996 en de rock met een rafelig randje van bijvoorbeeld '10.000 Clowns on a Radio Day' uit 1997, ontbreken hier volledig.
Het album is op afstand tot stand gekomen. De muzikanten zaten dus niet met elkaar in de studio maar verzonden hun partijen en bijdragen als MIDI-files via de digitale weg. Dat is te horen. De synergie ontbreekt en het lijkt alsof de gitaarpartijen van Akkerman los staan van de rest. Zijn virtuositeit is zo af en toe te horen maar ook op dat vlak haalt hij absoluut zijn normale niveau niet. Toch staan er nog twee uitschieters op het album en dat zijn de tracks waarop Akkerman 'samenspeelt' met trompettist Eric Vloeimans. Een samenwerking die een vervolg verdient.
Ik ben teleurgesteld over 'Minor Details'. De tracks beklijven door hun oppervlakkigheid niet, het klinkt te glad en als los zand en Akkerman's spel heb ik weleens beter gehoord. Dat zijn toch geen onbelangrijke details. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 22)