Wat een week ... CD

OZARK HENRY - The Soft Machine/Live NF (2008)


David Bowie omschreef ...


... Ozark Henry een jaar of acht terug al als een van de meest interessante artiesten in de progressieve scene. Daar zal Piet Goddaer alias Ozark Henry blij mee zijn geweest denk ik. Een volkomen terechte waarneming overigens van legende Bowie.
Op ProgLog AFTERglow gaven wij al eerder aandacht aan Ozark Henry. De man heeft inmiddels immers al zes sterke studioalbums uitgebracht waarvan 'Birthmarks' en 'I'm Seeking Something That Has Already Found Me' tot mijn favorieten behoren. Daar kunnen we het studioalbum 'The Soft Machine' en de toevoeging 'Live at National Forest' met veel gemak aan toevoegen.
Ozark Henry is een begenadigd componist en een bijzondere zanger met een unieke stem en dictie en weet dit alles om te zetten in tracks die van begin tot eind dynamisch en boeiend zijn en altijd gevat zijn in een transparante productie. En, 'last but not least', de man raakt mij via zijn teksten regelmatig recht in de ziel bijvoorbeeld met 'Christine' en het geweldige 'These Days'.
Het live-album bevat overigens vooral tracks van 'The Soft Machine' en een paar van andere albums en laat horen dat Goddaer c.s. ook op het toneel hun mannetje staan.
Wederom ben ik onder de indruk van wat Ozark Henry mij voorschotelt. Zijn nieuwe album 'Hvelreki' is inmiddels aangeschaft, al lijkt dat wat gladjes te zijn. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 20)