Wat een week ... CD

IZZ - Sliver of a Sun (1998)

In de luwte opererend ...

... zo zou ik de activiteiten van de Amerikaanse band IZZ willen typeren. Al jaren zie ik zo af en toe wat recensies voorbijkomen van hun albums, maar dik gezaaid is dat niet en interviews met de voormannen Tom en John Galgano lees ik ook nauwelijks. De band blijkt wel een trouwe, relatief kleine clan aan volgers en fans te bezitten en lijkt het opereren op die schaal prima te vinden. Ook de winkels liggen niet vol met IZZ, vandaar dat ik blij verrast was toen ik een IZZ in de bak van mijn tweede hands platenzaak zag liggen.
Relatief onbekend dus. Toch leverden zij in 2005 met 'My River Flows' alweer het vierde studio-album af en in 2007 verscheen 'Live at Nearfest'. Hier ligt echter het debuutalbum uit 1998 voor. Overigens curieus dat de band op de site meldt dat het album in maart 1999 verscheen. Op mijn exemplaar staat toch echt 'november 1998'. De tijd verwringt nu eenmaal het geheugen.
'Sliver of a Sun' is een zeer goed album met een eigen handtekening maar toch ook met invloeden van Marillion, Genesis, Echolyn, Yes, het springerige, complexe van het latere King Crimson en wat folkelementen. De track 'I Get Lost' vind ik subliem met een thema dat niet snel uit het hoofd verdwijnt, een broeierig Crowded House sfeertje heeft en prachtige overgangen kent. De tien minuten 'Where I Belong' valt ook in die cate- gorie. Maar per saldo is alles prima.
IZZ: kom eens uit de 'underground' en profileer je wat scherper. Kwaliteit genoeg en het levert ongetwijfeld ook meer bIZZness op.
Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 42).