Moon Safari - [Blomljud] (2008)

Label: Blomljud Records
Bandsite:
www.moonsafari.se
Duur: 51:39 + 52:14
Reviewer: Arjan Bom
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)

In 2005 kwam 'A Doorway to Summer' van de Zweedse band Moon Safari uit. Ik vond het geen wereldschokkend debuut maar wel een leuke plaat vol zomerse, lichtvoetige symfo. Onlangs verscheen opvolger '[Blomljud]', een dubbel-cd nog wel, waar ik helaas ook een dubbel gevoel bij heb. Aan de ene kant staat er een aantal uitstekende composities op de twee schijven, er wordt bovendien prima gespeeld en de heren (er zijn maar liefst vier lead-zangers!!!) kunnen nog zingen ook. Wat wil je nog meer?

Het is juist die zang die mijn grootste bron van irritatie vormt. Ik erger me namelijk groen en geel aan de regelmatig ingezette Beach Boys-achtige koortjes. De groep zelf lijkt die koortjes zo'n beetje als hun handelsmerk te beschouwen. Ook op hun debuut werden we er al op 'getrakteerd' maar deze keer kunnen de leden van Moon Safari er maar geen genoeg van krijgen. Het begint al met opener 'Constant Bloom', waarin de instrumenten zelfs niet worden aangeraakt. Ik krijg er een wee gevoel van...
Begrijp mij goed, 'Today', 'Pet Sounds', '20/20', 'Sunflower', 'Surf's Up' en 'Holland' van The Beach Boys zouden in geen enkele platencollectie mogen ontbreken. En wat te denken van het in 2004 eindelijk door Brian Wilson voltooide 'Smile'? Prachtig gewoon.... Maar die koortjes die Moon Safari om de haverklap inzet, passen totaal niet bij hun muziek. In beginsel prima nummers als 'Methusalem's Children' en 'Yasgur's Farm' worden zo toch enigszins onderuit gehaald. Jammer.
Een ander minpunt is dat niet alle composities even sterk zijn. Onbedui- dende songs als 'In the Countryside' en 'Bluebells' zijn misschien niet echt slecht maar kunnen mij maar niet raken. Ronduit irritant vind ik het zeur- derige 'A Tale of Three and Tree' en de eerdergenoemde track 'Constant Bloom', die gelukkig nog geen twee minuten duurt.
Voor de lezers die nu nog niet afgehaakt zijn, er valt ook nog het nodige positiefs over '[Blomljud]' te melden. Er staan ook geweldige nummers op dit album. Met name het ruim een half uur durende 'The Other Half of the Sky' is fenomenaal. Een dijk van een epic met prachtig gitaar- en toetsen-werk. Voor de ware symfoliefhebber is dit smullen geblazen. En als heel sporadisch die koortjes ook hier opduiken, dan zijn ze ook zo weer voorbij. Het stoort me hier in ieder geval niet. Verder vind ik 'Moonwalk' een sublieme track. Het nummer is geheel instrumentaal en de muzikanten leven zich heerlijk uit. Ook het mooie 'The Ghost of Flowers Past' tilt dit album uit de 'gevarenzone'.

Maar cd van het jaar zal '[Blomljud]' wat mij betreft niet worden, al heeft Moon Safari absoluut potentie. Als de band in de toekomst stopt met die lullige koortjes en men de zwakke songs weet te filteren, dan is de band ongetwijfeld tot veel moois in staat. Dat laten de mannen nu tenslotte ook al regelmatig horen. Als, als...tja. Arjan Bom (05-2008)

Bezetting:
Simon Åkesson - lead & backing vocals, piano, Moogs, Mellotrons, Hammond Organ, piano accordion, SFX, choir arrangements
Petter Sandström - lead & backing vocals, 12 string acoustic guitar, electric guitar, SFX
Pontus Åkesson - lead & backing vocals, electric guitars, 6 string nylon/steel acoustic guitar, 12 string acoustic guitar, mandolin
Johan Westerlund - lead & backing vocals, bass
Tobias Lundgren - drums, percussion, backing vocals

Discografie:
A Doorway to Summer (2005)
[Blomljud] (2008)