Wat een week ... CD

RENAISSANCE - Scheherazade & Other Stories (1975)

Rimsky-Korsakov was een kritisch persoon ...

... en deinsde er niet voor terug composities van zijn leerlingen bij te scha- ven. Zo is 'A Night on the Bare Mountain' van pupil Moussorgsky vooral in de orkestbewerking van diens mentor bekend. Zou de veeleisende Russi- sche componist het hebben kunnen waarderen dat zijn 'Scheherazade' uit 1888 bijna honderd jaar later onder handen genomen zou worden door een Brits popbandje?
Gelukkig heeft Renaissance met eerbied en vakmanschap geput uit de orkestrale verbeelding van de Arabische 'Sprookjes uit 1001 nacht'. Ondersteund door leden van het London Symphonic Orchestra brengt de groep een sfeervol collage, die de hele B-kant van de oorspronkelijke elpee vulde. Veel 'klassieke' stukken, waarbij toetsenist John Tout schittert op piano en de hemelse stem van Annie Haslam je moeiteloos meevoert naar de Oosterse fantasiewereld.

Op de drie songs van kant A ontbreekt het orkest en zijn wederom Tout en Haslam bepalend voor de sfeer van de toegankelijke symfonische rock. Opvallend is dat alle composities worden toegedicht aan gitarist Michael Dunford, wiens spel echter slechts zelden te horen is. Ook voor 'Schehe- razade' eist hij de rechten op, en dat is iets dat Rimsky-Korsakov natuur- lijk nooit getolereerd zou hebben. Peter Swart (wat een week 15)