Wat een week ... CD

PAIN OF SALVATION - The Perfect Element Pt 1 (2000)

Hoewel laatsteling 'Scarsick' ...

een voldoende haalt, vind ik PoS op hun reis van de vroegere progmetal naar de progrock doorgeschoten. Op 'The Perfect Element' en ook op het latere 'Remedy Lane' werd een veel betere balans gevonden tussen prog en wat symfo-accenten enerzijds en de metalroots anderzijds. 'Scarsick' vond ik een weinigzeggend album dat ik mij nu al, een jaar na verschijnen, slechts met de groots mogelijke moeite voor de geest kan halen. Dat ligt anders bij deze WeekCD die acht jaar na verschijnen nog steeds in het voorhoofd zit en niets van zijn oorspronkelijke glans heeft verloren. Wat mij betreft moet PoS voor toekomstige releases een stap terugzetten om er vervolgens twee vooruit te kunnen gaan. Leren van de eigen discografie heet dat. JoJo (wat een week 10)