Wat een week ... CD

DFA - Lavori in Corso (1997)

De dertiende ster ...

... van Fish had als briljant album ook WeekCD kunnen zijn. Maar die lovende woorden bewaar ik tot de komende review. En dat biedt ruimte aan de Italiaanse band DFA welke klinische afkorting staat voor 'Duty Free Area'. Was het ruim tien jaar geleden hun debuutalbum, het is ook mijn kennismaking met deze band en het album bevalt mij zeer goed. 'Lavori in Corso' laat symfonische jazz-rock horen waarin echo's van Brand X, de eerste albums van Bruford en, daar waar de symfonische toets de over- hand heeft, ook elementen van het oude Genesis doorklinken. Het geheel is gehuld in een produktioneel sterk jasje waarbij alle instrumenten goed in de mix staan. Bovendien zijn de bandleden hun instrument meer dan mees- ter en stelen vooral gitarist Silvio Minella en toetsenist Alberto Bonomi de show. Ik moet wel zeggen dat de instrumentale tracks mij beter liggen dan de vocale en dat de hoes uitermate lelijk is, maar per saldo scoort het album 'uitstekend'. JoJo (wat een week 08)