The Mars Volta - The Bedlam in Goliath (2008)

Label: Universal Records
Bandsite:
www.themarsvolta.com
Duur: 75:50
Reviewer: Arjan Bom
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)

The Mars Volta vind ik één van de meest intrigerende bands van de 21e eeuw tot nu toe. Hun helse cocktail van Punk/Hardcore, Funk, Heavy Metal, Latin, Psychedelische Rock en Prog zal vast niet voor iedereen te verteren zijn, maar ik vind het fenomenaal. Het betreft dan overigens wel de studio-albums, want de liveplaten zijn voor mij ook een brug te ver. Het gek- ke is dat ik van de drie reguliere albums die vóór 'The Bedlam in Goliath' uitkwamen, 'De-Loused in the Comatorium', 'Frances the Mute' en 'Ampu- techture', nu nog steeds niet weet welke ik ècht de beste vind. Normaal heb ik toch wel een uitgesproken mening over wat de beste plaat van een groep is, maar bij The Mars Volta is dat niet het geval. Iedere keer als ik één van bovengenoemde albums draai, denk ik: "Dit is hem!" Tot ik weer een andere beluister, en ik dan denk ...
Eén ding is zeker, 'The Bedlam in Goliath' zal nooit mijn favoriete cd van The Mars Volta worden. Iedere luisterbeurt is een ware uitputtingsslag. De band heeft kennelijk geen goed gevoel overgehouden aan hun laatste, voor The Mars Volta begrippen relatief rustige, schijf want de koers is helemaal omgegooid.

Het Punk/Hardcore-element nu in alle hevigheid op de voorgrond getre- den. Luister bijvoorbeeld naar de eerste twee nummers 'Aberinkula' en 'Metatron'. Wat een genadeloos tempo gooit men er vanaf de eerste seconde uit. Als je even niet oplet, merk je niet eens dat de tweede song al is begonnen. En het gaat maar door. Ook al hadden de vorige albums eveneens hun heftige momenten, er werd altijd op tijd gas terug genomen. Juist die variatie maakt de muziek van The Mars Volta voor mij zo onweer- staanbaar. Het is veelzeggend dat ik blij ben als een niemendalletje als 'Tourniqet Man' voorbij komt. Het is namelijk het enige echte rustpunt op dit werkstuk.
Wellicht dat ook de nieuwe drummer, Thomas Pridgen, een rol in de nieuwe koers van de band heeft gespeeld. De man heeft een tomeloze energie, en mept zich met een ongekende verbetenheid door de songs heen. Indrukwekkend, hoewel ik persoonlijk ook altijd heb genoten van het spel van zijn voorganger Jon Theodore.
Valt er dan helemaal niets te genieten op 'The Bedlam in Goliath'? Natuurlijk wel, daar hebben de leiders en componisten van de groep, Omar Rodriguez Lopez en Cedric Bixler Zavala, te veel klasse voor. En dus staat er wel degelijk een aantal sterke nummers op deze cd. Mijn favorieten zijn 'Ilyena', 'Goliath', dat mij even doet denken aan de sound van George Clinton's Funkadelic, 'Asklepios', 'Soothsayer' en 'Conjugal Burns'. Het zijn niet toevallig de tracks waarvan het tempo ietsjes lager ligt dan bij de andere songs. Bovendien kent het album niet zo veel momenten als zijn twee voorgangers waarbij de tijd werd gevuld met soms minutenlang ge- pruts. En ook het feit dat alle teksten weer in het Engels gezongen worden juich ik toe. Het is natuurlijk bekrompen, maar ik houd gewoon niet van Spaanstalige of welke anderstalige zang dan ook. Nederlandstalige teksten zijn trouwens ook niet aan mij besteed. Een kwestie van smaak.
Ach, een album van The Mars Volta kan natuurlijk nooit echt slecht zijn, maar deze schijf is voor mij toch wel een beetje te veel van het goede. Na iedere draaibeurt heb ik het gevoel dat ik er helemaal doorheen zit. Dit is duidelijk geen muziek om tot rust te komen. Maar wil je eens lekker los gaan, dan is dit album wellicht een optie. Ik hoop echter dat The Mars Volta in de toekomst weer een beetje terug komt van het idee dat er in ieder nummer een wereldrecord gevestigd moet worden.
Arjan Bom (02-2008)

Bezetting:
Cedric Bixler Zavala - vocals
Omar Rodriguez Lopez - guitars, synthesizers
Juan Alderte de la Pena - bass
Thomas Pridgen - drums
Isaiah Ikey Owens - keyboards
Marcel Rodriguez Lopez - percussion, synthesizers
Pablo Hinojos-Gonzalez - sound manipulation
John Frusciante - guitars

Discografie:
Tremulant (EP, 2002)
De-Loused in the Comatorium (2003)
The Mars Volta Live (2003)
Frances the Mute (2005)
Scabdates (Live, 2005)
Amputechture (2006)
The Bedlam in Goliath (2008)