Wat een week ... CD

KAYAK - Close to the Fire (2000)

De blik van verstandhouding tussen Ton en Max ...

... aan het slot van de televisiereünie van Kayak (NCRV, 1997) gaf de doorgewinterde Kayak-fan kippevel. De échte reünie kwam niet veel later tot stand en leidde tot het album 'Close to the Fire'. Helaas zonder gitarist Johan Slager. Het leeuwendeel van de composities is van de hand van Ton Scherpenzeel, de resterende staan op naam van drummer Pim Koopman. Ze voegen zich moeiteloos naar de bekende stijl van de groep: symfonisch getinte kwaliteitspop, strakke ritmiek met mooi uitgewerkte toetsen- en gitaarpartijen. Pure nostalgie om de unieke stem van Max Werner weer te horen.
Vol verwachting toog ik dan ook naar het Rotterdamse Nighttown voor één van de eerste reünieconcerten. En daar ... géén Max Werner. Vlak voor het optreden vervangen door Bert Heerink. Ik wilde 'boe' roepen, maar durfde het niet. Ik wilde mijn geld terugeisen, maar durfde het niet. De mannen waren me toch té sympathiek en boden veel luister- en kijkplezier met hun enthousiasme en vakmanschap. Het nieuwste album 'Coming Up For Air' ligt inmiddels in de winkel, maar helaas weer zonder Slager en Werner. Peter Swart (wat een week 03)