HoestoBlame Chapter Eight

Pink Floyd –
WYWH (1975)
Ontwerp: Hypgnosis

Tien weken, tien hoezen

De hoes van 'Wish You Were Here' vormt een perfect voorbeeld van wat ontwerpstudio Hypgnosis in de hoogtijdagen kon. In de eerste versies was de hoes zelfs, enigszins shockerend, verpakt in een vuilniszak. De latere CD-hoes werd uitgebreid met extra fotomateriaal. Ik werkte rond ’75 als scholier bij een driesterrenrestaurant in Schiedam. In de buurt, om de hoek, zat muziekhandel Hakkert. Deze winkel had het been van ‘Wish You Were Here’, inclusief de water- en rotspartij zoals te zien aan de binnenzijde van de hoes, groot in de etalage staan. In de opgeblazen versie, als promotiemateriaal van de platenmaatschappij. Een vriend van mij en ik vroegen na enige tijd of wij die grote kartonnen stukken mochten hebben. Dat mocht. Ik zie ons nog voor me, op de ene fiets met dat been en op de andere fiets met die rotsen, slingerend door de stad naar het huis van vriend Rob. Dat moet een raar gezicht zijn geweest. Maar wat waren we trots. Dit geloofden ze niet op school ….. JoJo