Wat een week ... CD

THE GöDEL CODEX- Oak (2019)

Ooit las ik  ...

 
 ... met enige moeite het boek 'Gödel, Escher, Bach' van Hofstadter waarin parallellen worden verklaard tussen de stelling van wiskundige Gödel, de tekeningen van Escher en de muziek van Bach. De naam The Gödel Codex, een sideproject van The Wrong Object's Michel Delville en Antoine Guenet, refereert aan die wiskundige en zijn theorie.
Trapt 'OAK' nog af met een titeltrack die op albums van The Wrong Object zou hebben kunnen staan - Zappiaans blaaswerk - daarna ontpopt zich een geweldig album dat ik omschrijf als psychedelische rock met een experimenteel randje. De zang van Delville en Guenet doet denken aan Robert Wyatt ('The Needle's Eye', 'One Last Sound', 'Stand or Fall'), de beginperiode van Soft Machine echoot vaak door, hoor ik daar Hatfield and the North, snijdende gitaren á la Robert Fripp ('Matisse') met in de ambientpassages ('Bells') en de indrukwekkende slottrack 'Lux 4' vleugjes Eno. Absoluut hoogtepunt is voor mij 'Can It Be' met een prachtig, repeterend thema op piano en schitterende, breekbare zang van Guenet. De emotie slaat bij mij toe.
Samen met Etienne Plumer (o.a. drums, trompet) en Christophe Bailleau (electronics) laten Delville en Guenet horen veel meer in huis te hebben dan de overigens ook uitstekende fusion/jazz rock van The Wrong Object. Het album 'Oak' is dan ook zonder twijfel een PEAK EXPERIENCE waard! Harry de Vries (wat een week 05)