Wat een week ... CD

TAÏFUN & HOLDEN GOLDMUND - Split 12" (2018) 

Wat zijn de criteria om ...


... WeekCD te kunnen worden? Daar stond ik bij stil toen ik luisterde naar de 12" waarop twee bands - Taïfun en Holden Goldmund - door Tiny Room Records zijn samengebracht. Ik heb er twee criteria aan toegevoegd: het mag ook 12" vinyl zijn en het kan een aanmoediging zijn om door te gaan! Dat advies, voor wat het waard is, wil ik deze bands namelijk graag geven.
De keuze om
deze bands met ieder 4 tracks op één schijf te zetten is logisch. Zij bewegen zich namelijk beide in progressieve rocksferen waarbij er een duidelijke Scandinavische referentie is.
Het Belgische Taïfun bevalt mij het beste, niet in de laatste plaats omdat ik hun muziek sterk associeer met mijn favoriete band Motorpsycho en in iets mindere mate met Anekdoten. Bovendien weet Taïfun per track een sterk thema neer te zetten dat goed beklijft. Ook het Nederlandse Holden Goldmund spreekt mij aan, Zij gaan iets meer ingetogen te werk waarbij melancholie de boventoon voert.
Beide bands laten hoge kwaliteit horen, zowel compositorisch als speltechnisch, en de produktie is uitstekend. Wellicht dat deze 'aanmoedingsprijs' als 'CD van de Week' een bescheiden bijdrage kan leveren aan succes voor deze bands. Voor wie ze wil zien en horen: ga op 20 december naar De Kromme Haring in Utrecht. Daar spelen ze namelijk. Harry de Vries (wat een week 29)