Wat een week ... CD

RICHARD WRIGHT - Wet Dream (1978)

Het lezen van het boek ...

... 'Pink Floyd, De Som der Delen' van Wouter Bessels - overigens een prima boek hoewel het voor mij weinig nieuws bevatte - deed mij o.a. grijpen naar het solodebuut van Richard Wright 'Wet Dreams'.
De melancholie waarmee dit album is doordrenkt paste goed bij de kerstdagen. Dagen waarop bij mij vaak een enigszins jeugdsentimentele stemming ontstaat. Geassisteerd door Snowy White (gitaar), Mel Collins (sax, fluit), Larry Steele (bas) en Reg Isadore (drums) maakte Wright ruimte voor composities die binnen Floyd door de "pushier chaps" (citaat Gilmour) niet werden geaccepteerd.Tien prima composities, in het verlengde van 'Wish You Were Here'. Niet al te vrolijk van aard, passend bij het dal waarin Wright verkeerde door sluimerend en later exploderend gedoe met Waters en door privéproblemen. Ik vind het nog steeds een heerlijk album dat eens te meer duidelijk maakt dat Wright een onmisbaar stuk was in de Floydpuzzel.
Ik doe een appel op Gilmour en Mason - ik weet dat zij deze site regelmatig bezoeken (....) - om het solowerk en niet eerder uitgebracht materiaal van Richard Wright te remasteren en gestoken in een mooi boekwerkje op de markt te brengen. Deze geweldige muzikant verdient het, al is het dan helaas een postuum eerbetoon. Harry de Vries (wat een week 48)