The World of Dust - Womb Realm (2015) 

Label: Tiny Room Records
Bandsite: www.theworldofdust.nl
Running Time: 20:48
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
(out of 5 JoJo's)


Toen ik dit tweede album van The World of Dust opzette dacht ik "wat is dit nou, waar is de overweldigende instrumentatie van het imponerende 'Bhava' gebleven?" Een aanvankelijke teleurstelling dus. Maar dat gevoel duurde gelukkig niet erg lang.
Stefan Breuer heeft deze keer de kunst van het weglaten betracht in de acht composities op 'Womb Realm'. Op die wijze komt hij in eerste instantie terug op de basis: fragiele songs op gitaar met persoonlijke teksten refererend aan zijn eigen leven en, zoals hij zelf zegt, aan zijn "(altijd sluimerende) onzekerheid". In dit laatste zit iets paradoxaals. De persoon die vertelt onzeker te zijn, straalt in mijn ogen juist kracht uit. En dat is in deze acht miniatuurtjes - het geheel heeft namelijk de lengte van een EP - ook het geval waarin Breuer breekbaarheid en kracht juist op een intrigerende wijze bundelt.
Zijn de instrumentaties en arrangementen zoals ik die ken van 'Bhava' dan geheel verdwenen? Nee, want wederom heeft de van Guided By Voices bekende producer Todd Tobias zijn accenten her en der gelegd. Niet teveel maar via gedoseerde en goed getimede keyboardpartijen, geluiden en percussie. Daarmee weet hij de sound te verrijken op een wijze die producer Daniel Lanois ook zo goed beheerst.
De vooral in de Auvergne geschreven songs nemen de luisteraar mee op reis via bijvoorbeeld het prachtige, visualiserende 'Space Mountain' en het onheilspellende 'Hyenas'. Een persoonlijke favoriet is 'Peach' dat mij qua sfeer doet denken aan Nick Drake. Een referentie die vaker opgeld deed bij mij. De donkere, diepe stem van Breuer en zijn dictie draagt daar in belangrijke mate aan bij.
Ik heb eigenlijk maar één kritiekpunt: het album is te kort. Hoewel ik geen voorstander ben van ellenlange werkstukken - de lengte van de vroegere LP is doorgaans voldoende om de spanningsboog strak te houden - is 20 minuten wel erg weinig. Deze vorm doet echter geenszins afbreuk aan de inhoud: sterke songs, die beklijven en je grijpen, gezet in een direct geproduceerd geluid alsof Breuer en Tobias in de woonkamer staan. Knap gedaan. Harry de Vries (09-2015)


Personnel:

Stefan Breuer - guitar, bass, vocals

Todd Tobias - keyboards, percussion
Toby Goodshank, Matthew Swann, Thijs Kuijken, Julien Pras, Helen Ferguson, Perry Owen Wright, Anneke Nieuwdorp - backing vocals


Discography:

Bhava (2014)
Womb Realm (2015)